Blog 7 september 2015

Tegenslag? Hoe je met een simpele techniek snel het tij keert

Geplaatst door Birgit op 7 september 2015

Je zit in een situatie die - zacht uitgedrukt - zeer vervelend is. Dit is niet wat je wilt en je hebt al helemaal niet gevraagd om deze narigheid.

Wat is meestal de gebruikelijke vraag die je jezelf stelt als je in een positie zit waar je helemaal niet in wilt zitten?

  • Waarom overkomt mij dit?
  • Dit is toch niet eerlijk?
  • Hoe kunnen ze me dit aandoen?
  • et cetera. 

Wat gebeurt er in je mind als je jezelf dit gaat afvragen?

Je gaat met je eigen denken antwoorden zoeken op vragen die je zelf hebt bedacht. Wat denk je dat het antwoord gaat zijn?

Ik kan me voorstellen dat het iets is in de trant van: 

  • Ze moeten altijd mij hebben.
  • Zie je wel, ik ben het niet waard.
  • Ik heb ook nooit geluk.
  • et cetera.

Voorbeeld: je hebt zojuist te horen gekregen dat je ontslagen bent. (Dit kan natuurlijk ook ieder ander voorbeeld zijn)

Probeer je eens in te leven in deze situatie. Je bent er net keihard uitgegooid en je emoties laten je alle hoeken van de kamer zien.

Wat denk je: helpt het als je jezelf hoort zeggen dat je het toch niet waard bent of dat ze altijd jou moeten hebben? Denk je dat je je daardoor beter gaat voelen?

De kans is groot dat je mind in opstand komt omdat het simpelweg moeilijk te bevatten is dat je je in deze situatie ook maar een beetje beter zou kunnen voelen: “Ja maar, natuurlijk voel ik me hartstikke rot. Dat mag toch ook met wat ze me aandoen.”

Natuurlijk mag dat. Je hebt altijd een keuze. Je kunt blijven hangen in pijn en verdriet, maar wie heb je daarmee? Volgens mij alleen jezelf.

Zeker als je bedenkt dat je met één kleine, simpele techniek het tij binnen mum van tijd kan keren.

Hoe keer je het tij?

Stel jezelf een andere vraag

  • Zeg niet: Waarom overkomt mij dit?
  • Maar wel: Welke nieuwe kansen biedt deze situatie?

Maak het niet persoonlijk. Focus op je kwaliteiten en ga daarmee aan de slag in plaats van jezelf de put in te praten.

Ander voorbeeld:

  • Zeg niet: dit is toch niet eerlijk?
  • Maar wel: wat heb ik van deze situatie geleerd?

Eerlijk of niet, het is gebeurd. Zelfs al zou je gelijk krijgen, wat schiet je ermee op. Leer ervan en ga verder.

Nog een voorbeeld:

  • Zeg niet: hoe kunnen ze me dit aandoen?
  • Maar wel: wat kan ik doen om zo snel mogelijk weer een nieuwe uitdaging te hebben?

Het is je al “aangedaan”, dus jezelf afvragen “waarom” heeft weinig zin. Richt je focus liever op de toekomst en kom in actie.

Dit zijn zomaar wat voorbeelden van mogelijke gedachten en vragen die je jezelf stelt als het even wat moeilijker gaat. Hierboven is een voorbeeld gegeven van ontslag, maar je kunt deze techniek toepassen in allerlei situaties waarin je het gevoel hebt geen grip te hebben. Wat helpt is om goed bewust te zijn van je gedachten over die situatie. Je kunt de situatie niet veranderen, wel de wijze waarop je er zelf mee omgaat.

Probeer het ook eens als het even tegenzit. Stel jezelf andere vragen en je zult zien hoe snel je aandacht verplaatst van negatief blijven hangen in een slachtofferrol naar positief zien van nieuwe kansen en het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen toekomst.